söndag 14 september 2008

Fantasi!

Är det inte helt sjukt roligt! Tänk va fantasin kan ta med dig på äventyr. Häromdagen så stannade jag och skulle låsa upp ett lås till en vespa, jag tittade på en mur som va bredvid mig. Där såg jag en pytteliten spindel som precis hade fångat ett byte. Han sprang runt runt sitt byte och vävde in det med sin silkesstråd! Jag stod och funderade ett tag vad han hade för liv och jag bestämde at han skulle heta Hugo och att han förmodligen va lycklig! Det är detaljerna som gör det!
Det är likadant när man intar det mäktiga havet och dyker under ytan, VILKEN VÄRD!!!! Okej Rhodos kanske inte har det mest spännande havslivet , iallafall inte där jag har snorklat. Men tänk er som i hitta Nemo, för övrigt en bra film om ens ögon är ute efter små detaljer. Det är så coolt! Djupt, läskigt spännande helt omöjligt att kontrollera och helt otroligt fascinerande. Jag är tagen! 
Innan jag blev faster så var jag rädd för havet, jag försökte gå in men det slutade alltid att jag grät som ett barn, SÅ besviken på mig själv att jag inte kunde gå i pga av någon slags panik som bildades i mig! Sen kom Halvar (första brorsbarnet) och jag bestämde mig för att det fick vara nog på barnsligheterna, inte kan jag vara rädd för vatten på RIKTIGT?! Jag var i Turkiet när han föddes så jag bestämde mig, "jag vägrar vara en faster som är rädd för vatten, då kanske även han blir det" efter den tanken satt jag på mig bikinin och gick ut i havet! Tack Halvar! =)
Det ska bli intressant att komma hem till Sverige och läsa det här sen och se hur jag tänker då. Verkligheten som är här när man jobbar säsong är väldigt annorlunda från den man har när man är på hemmaplan.
Man lever i en lite bubbla och små saker som inte betyder något hemma kan bli hur stora som helst här!
Jag har börjat med en ny trend i min fantasi, jag ser allt i olika filmklipp, oftast som musikvideos. Häromdagen pratade jag med en person som har kommit att betyda väldigt mycket för mig, personen i fråga va i Stockholm och var ute i regnet när vi pratade. Jag frågade vilka färger han hade på sina kläder och sen blundade jag och såg honom i en svartvit musiksnutt med röda inslag från tex en parkbänk och en bil som hade samma färg som hans scarf. Vatten som rinner ner för ansiktet, mörk klädda människor i paraplyer en kaskad av vatten som sköljer över en alltför stressad trebarns mamma på väg till dagis för att hämta sina förkylda små älsklingar! 
Påtal om barn förresten, det är så kul att betrakta dom och fundera över vad de tänker på, de kan sitta i flera timmar och bilda sig en helt egen värld med enkla så redskap som en pinne eller bil eller vad som helst, tänk va skönt att bara kunna fly den verkliga världen och befinna sig där man är helt harmonisk och lycklig och allt går efter ens egen pipa. Ungefär som att blogga antar jag.
Det kanske är som när man blir gammal, och dement, jag har funderat även omkring detta =)
Kan det vara så att kroppen själv försätter sig i en sådan situation, du vet när kroppen inte orkar mer så sätter den igång en process så att hjärnan börjar funka lite långsammare, allt för att man inte ska känna sig dålig över att man inte orkar mer här i livet och att man är på väg att gå den mystiska döden till mötes.
Likadant för de människor som har så grava handikapp att de inte är kapabla att ta hand om sig själva, man säger att man inte vet hur mycket de förstår, tänk dig själv att man sitter i en rullstol och är fullt medveten och kanske hur smart som helst, snacka om att man skulle bli deprimerad över att inte kunna uttrycka sig, man kanske bara kan blinka eller röra på ena handen.
I det läget så tror jag på att kroppen går in i självförsvar och ser till man tänker så mycket som man kan hantera. Jag menar inte att  man är mindre smart för det, snarare tvärtom, häftig mekanism om det skulle vara så.
Faan va skönt att jag har fått ur mig lite tankar idag, nu kan jag åka till havet och verkligen vara där, inte halvvägs i min fantasivärld, du vet ena ögat på den man pratar med och andra ögat i en animerad värld, hahahah lät som jag va helt pshyk nu, men ni med fantasi förstår vad jag menar!
Klart slut för idag!
En sak till! Jag längtar efter dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar